Anmeldelse af Bastille: Indiepop fest i betonhelvede

S.M.B.

tirsdag d. 19. februar 2019 kl. 19:37 af: S.M.B.

Søndag aften er altid et ubarmhjertigt tidspunkt at forsøge at levere en gennemført stor-fest, og de ubehjælpelige betonrammer i Tap1 gør det ikke nemmere.

I store træk leverede den britiske indie-rock/pop gruppe en ganske udmærket koncert, der dog var præget af mindre tekniske problemer i koncertens begyndelse og et, i høj grad, blandet publikum der tydeligt havde forskellige forventninger til aftenen.

Til koncertens start var scenen indhyllet i et klæde med skriften ‘Still Avoiding Tomorrow’, som under kvartettens første nummer, coveret af Cat Stevens klassikeren “Wild World” skabte forvirring blandt publikum om hvorvidt koncerten egentlig var startet eller ej. Bifaldet da tæppet endeligt blev trukket fra halvvejs igennem koncertens andet nummer “Quarter Past Midnight” var derfor også noget halvhjertet, og det storslåede gimmick det nok var ment til at være slog på igen måde fuldkomment igennem.

Dog blev koncerten i høj grad reddet af en fantastisk mættet, elektronisk pop/rock lyd som fyldte salen på en yderst behagelig og tilfredsstillende måde. Den klare vokal fra frontmand Dan Smith, som ellers havde haft lidt problemer med lyden i den første del af koncerten, sammen med sjove kommentarer og et gebrokkent forsøg på et par danske fraser, vinder da også publikums gunst og får dem med.

Koncerten var præget af et godt mix mellem de mere tempofyldte numre og de mere rolige lyduniverser fra bandet. Dog følte man til tider at bandet mistede publikums opmærksomhed, og de måtte derfor kæmpe lidt ekstra for at genskabe båndet mellem band og publikum.

Højdepunktet af koncerten kom da kvartettens storhit “Pompeii” bragede ud gennem højtalerne, og genkendelses glæden var til at tage og føle på. Herfra ville festen da heller ikke tage nogen ende, med de efterfølgende sange “Good Grief” “Laura Palmer” og bandet fortolkning af “Of The Night”, kom pulsen for alvor op hos publikum og der blev danset som om alle havde glemt det snart var mandag morgen.

Koncertens afslutning var et perfekt punktum på en udmærket aften. Forsanger Dan Smith hopper ned fra scenen og går med vagter og bodyguards en tur ud rundt blandt publikum, til massivt bifald dans og utallige selfies.