Anmeldelse af Martin Brygmann: En behagelig aften i godt selskab

Hvad kunne man forvente denne aften i selskab med Martin Brygmann? Der var på forhånd blevet lovet lidt at hvert fra den garvede musiker, skuespiller, komiker, foredragsholder – you name it, men hvilken persona skulle så levere aftenens koncert? Musikeren, skuespilleren, komikeren eller foredragsholderen?

Det spørgsmål blev hurtigt besvaret. Det var ikke én af dem, men en blanding af dem alle sammen. Der var plads til både humor og seriøsitet og det blev mikset sammen på en måde, som kun Martin Brygmann ville kunne have gjort det. Der var eftertænksomme stunder med fortællinger omkring musikkens tilblivelse, men samtidig plads til både sjov og leg.

Vi blev taget på ”historieture” rundt omkring i verden, fra solskinsdage i sommerhuset ved vandet til arbejdsomme dage i en lejlighed i New York. Det gav en dejlig indsigt i, hvor inspirationen til Brygmanns mange tekster kom fra og man lyttede pludselig til sangene med nye ører. Det var desuden også en ivrig Martin Brygmann, der fortalte løs og tydeligvis skulle holde sig tilbage for ikke at snakke alt for længe. Det skete dog desværre alligevel en gang i mellem.

Med på scenen havde Martin Brygmann bragt Danmarks Underholdningsorkester, samt bandet der var med på indspilningen af Bates Delight med tilføjelse af Ole Kibsgaard. Det blev hurtigt klart at albummet skal opleves live, da det tjener sangene langt bedre. De var meget mere levende og nærværende. Martin Brygmanns sang får også en hel anden rå og knap så poleret lyd live og det klæder sangene gevaldigt.

Ud over de nye sange fra Bates Delight fik vi også serveret gamle klassikere fra Det Brune Punktum, Lex på Pletten samt sange fra En Kort En Lang og Jesus og Josefine. Det var en skør fornøjelse at høre linjerne ”… lige når jeg vågner skal jeg næsten altid tisse, men jeg skal også lave pølser… ” fra sangen Jeg Vil i Seng Med De Fleste akkompagnement af et orkester. En spøjs blanding man ikke vidste, at man havde brug for.

Det svenske band leverede desuden et skønt og underholdende medley mod slutningen af koncerten med galoperende trommer og velmenende drillerier blandt bandets medlemmer og Brygmann.

Alt i alt var det en behagelig aften, der var godt planlagt med en masse overraskelser. Den sluttede med det sidste nummer på Bates Delight ”Falling”, som satte en næsten fortryllende stemning i salen, som i slutningen på et eventyr. Det er sikkert at sige, at publikum faldt for Martin Brygmann denne aften i Musikhuset i Aarhus.