Kitschens uhøjtideligt underholdende kunstner

Lyset slukkedes, folket skrålede og Tue Track indtog sin plads bag pulten. Bøllehatten var på, solbrillen hurtig og guldkæden ligeså. Publikum var opspændt, og Marvelous Mosell var tændt. Tue T havde en lille historie, han ville fortælle: ”Den handler om en knægt, der gik fra rengøringsassistent til at være verdenskendt.” Man vidste, at aftenen ville blive god.

Den karismatiske mand – med det borgerlige navn Morten Sell – var torsdag tilbage på VoxHall med sin uhøjtidelige hiphop om livets små og store spørgsmål. Spillestedet var propfyldt, og spændingen var stor. Heldigvis leverede den selvproklamerede magiske, mytiske, mageløse Marvelous Mosell.

Aftenens mand i centrum havde publikum i sin hule hånd. Publikum lystrede, når Marvelous Mosell dikterede, og hænderne var højt over hovedet gennem godt halvdelen af hele seancen. Samspillet med Tue Track var eminent, og deres dynamik overvandt selv de mest skeptiske stivstikkere. Tempoet var højt og flowet forrygende.

Siden sidste besøg var Tue Track blevet mere fremtrædende – i ordets bogstavelige forstand. Flere gange trådte han frem fra positionen bag pulten og kom frem til scenekanten for at spytte rim sammen med Mosell, der – med Tue Tracks egne ord – ”manglede assistance fra en rapambulance”.

Og ja, mr. Marvelous var afhængig af playback undervejs, men det tjente sit formål, da det sikrede, at festen fortsatte uafbrudt under hele forestillingen. Mosell sprang rundt på scenen og svedte som en sindssyg, hvilket ikke er så underligt, når han rocker det gennemført syntetiske tracksuit fra 80’erne. Han smed om sig med maleriske motiver fra Mortens mangefacetterede tilværelse med en hast, der var halsbrækkende. Eller om ikke andet udmattende. Og netop derfor tog det ikke noget af oplevelsen. Playbacket gav Marvelous Mosell en kort, velfortjent pause til igen at genvinde luften og fyre flere fede rim af med fornyet energi.

Marvelous Mosell er en af landets mest underholdende performere, og det aarhusianske publikum har helhjertet taget ham til sig. Det er altid sjovt at høre Danmarks mest mystiske MC, og koncerten torsdag aften var endnu et home run for hr. Mosell. I Aarhus kan man nu kun glæde sig til et genhør på sommerens Northside Festival, hvor Marvelous Mosell igen er at opleve live.