Anmeldelse: Baby Driver

torsdag d. 29. juni 2017 kl. 15:00 af: M.M.

Baby Driver er en film af britiske Edgar Wright, nok mest kendt for filmen Shaun of the Dead som han skrev og instruerede. Han skulle egentlig have instrueret Marvel filmen Ant-Man, men på grund af kreative uenigheder forlod han instruktørstolen og lavede i stedet Baby Driver, den første fim fra hans side siden 2013.

Baby Driver er en anderledes film i den forstand at den blander genrer rimlig meget i filmen. Filmen er en blanding af en actionfilm/komedie og en musical. Det hele bliver dog fornemt bundet sammen af manuskript og instruktion fra Edgar Wright. Filmen viser tydeligt nogle af de ting han er kendt for. Når Edgar Wright sidder i instruktørstolen er det da helt naturligt at lave en film indeholdende så mange forskellige genrer.

Introen i denne film er en hæsblæsende, højtempo sekvens hvor vi får introduceret hovedhandlingen i filmen, og får introduceret mange af de roller vi kommer til at stifte bekendtskab med igennem store dele af filmen.  I introen bliver vi præsenteret for det mest unikke ved denne film, nemlig rytmen. Baby (Ansel Elgort) har tinitus, og for at dæmpe den hører han hele tiden musik, og netop den musik er det bærende element i rytmen og fortællingen. Hele handlngen foregår ud fra den rytme der i den sang Baby hører. Det har været nået af et arbejde at få det til at hænge sammen. Det er orginalt, og fungere egentlig virkelig godt. I alt er der over 30 sange der bliver brugt i filmen.

Hovedrollen bliver spillet af den blot 23-årige amerikaner Ansel Elgort, der medvirkede i sin første spillefilm i 2013. Siden dengang har han medvirket i flere film der har indtjent godt, og fik for alvor sit store gennembrud i den rørende 2014 film “En flænge i himlen”.

Foto UIP

Foto UIP

I Baby Driver spiller Ansel hovedrollen Baby som har fået tinitus efter en bilulykke, og derfor hører musik hele tiden for at overdøve larmen fra sin tinitus. I sine unge dage var han på kant med loven og har gjort at han har en gæld som han betaler af ved at være getaway driver for kriminelle. Baby er nemlig ekstremt god til hurtigt at komme væk fra gerningsstedet, og det bliver der selvfølgelig sat pris på fra de kriminelles side.

Ansel Elgort viser i denne film virkelig sine kvaliteter, og bibringer en dejlig friskhed til filmen. Filmen har blandt andet også Jon Hamm, Jamie Foxx og Kevin Spacey på rollelisten, og hele castet gør en forrygende indsats, og filmen lever virkelig også på deres dialog. Crediteten for dialogen skal i første omgang selvfølgelig gives til instruktøren Edgar Wright, men hele castet fortjener også en ros for leveringen og sammenspillet som fungerer rigtig godt.

Specielt sammenspillet mellem Ansel Elgort og Lil James der spiller Debora i filmen fungere godt. Deres kærlighedsromance og skuespil er meget medrivende, og man sidder hele tiden og hepper på dem.

Samlet set

Edgar Wright har lavet en film som er hæsblæsende og medrivende. Manuskriptet er velskrevet, og skuespillerene levere en rigtig fornem indsats, og hele det orginale aspekt i filmen med at lade handlingen følge soundtracket er genial og godt eksekveret. Baby Driver får 5 ud af 6 stjerner og en anbefaling til alle om at se den.