Anmeldelse: Benal fangede publikum i en mørk trance

T.L.I.

mandag d. 16. april 2018 kl. 18:53 af: T.L.I.

Benal var et godt makkerpar på scenen lørdag aften. En hel stum Albert der ikke havde noget at sige og en Benjamin, der sagde lige hvad han havde lyst til. En beatmager og rapper der helt klart er deres egne, med hver deres respektive evner og svagheder, som har fundet ud af at deres samlede kræfter skaber en helt speciel mørk energi. Albert indtog dj-pulten og Benjamin tog mikrofonen i hånden. Nu skulle den mørke energi frigives.

Sammen som to munke i mørket skabte de en trance i blandt publikum, der ikke kunne lade være med at synge med på de skæve hooks, som kendetegner så mange af Benals numre. Det gav sangene en ekstra fed kant og man fik fornemmelsen af at folk var helt hypnotiseret. Det skyldtes måske også at Benjamin stod magtfuldt med mikrofonstativet som en dirigent stok og skuede ud på publikum.

Det var næsten helt bibelsk, når Benjamin råbte spørgende ud i salen og forlangte svar f.eks. under nummeret ”Hvad Nu”. Helt fortabt, selvom man skulle tro, at han havde styr på det hele, som han stod der og dikterede. Han nærmest reciterede sangene, som læste han højt fra sit eget testamente. Så sluttede sangene og der var plads til at småsludre og joke lidt med publikum på de forreste rækker. Et skift mellem alvor og ironi, der prægede hele aftenen og faldt i god smag hos publikum.

Benjamins rap var til tider svær at høre, når den skulle brøle om kap med den dybe rungende bas, der tog lidt overhånd af og til. Det var derfor særdeles effektiv i de enklere sange som ”Sprog” og ”Din duft”, hvor rappen stod helt klar og skarpt ud at højtalerne. Den dunkle belysning bidrog desuden også til at rappen, sammen med de elektroniske house-beats forblev i fokus igennem hele showet.

Aftenen bød på et bredt udvalg af sange. Vi blev taget helt tilbage til ep’en Baby og albummet Hiphop fra henholdsvis 2013 og 2014. Der blev dog serveret flest numre fra det nyeste album Hvis Det Virkeligt Er Vigtigt og forgængeren Nu – til publikums store tilfredshed.

Mod slutningen da bassen begyndte at pumpe og stemingen skiftede til en mere klub-orienteret, ændrede fokus sig over på laserne, der strålede ud i salen. Nu var fortælletimen ovre og der skulle bankes en ordentlig fest på benene. ”Hvor går du hen?”, ”Nu her” og ”Uh Babe” satte for alvor gang i den fest og Benal fik vækket publikum fra den mørke trance, de havde skabt i løbet af aftenen. Det var en oplagt måde at slutte aftenen af på, da mange formentlig skulle videre ud i Aarhus natteliv.