Anmeldelse: Cigarettes After Sex lagde melankolien ned over Northside

Kan et band som Cigarettes After Sex, der nærmest hvisker deres ærlige, følsomme og let sleske kærlighedstekster ind i øret på dig, fungere på en festival under åben himmel ved høj sol og stadig få deres budskab og musiske atmosfære ud? De var ovenikøbet sat til at spille på blå scene, hvilket umiddelbart virkede en smule malplaceret, da rød scenes stemning synes mere intim og afslappet. Blå scene var heller ikke proppet, men de fremmødte publikum var tydeligvis dedikeret fans, der havde glædet sig til at bandet igen besøgte Danmark hele vejen fra Texas.

Det var et sort og enkelt sceneshow med massere af røg, der næsten gemte det sortklædte band. Et setup der var helt enkelt fuldstændig som musikken. Greg Gonzalez vokal stod sublimt i det simple og elegante lydbillede. Bassen lagde en dyb bund, der understregede alvoren bag sangene imens guitarens bløde og fjerne riffs svarede igen med at opløfte os fra melankolien.

Koncerten startede blidt ud med nummeret “Sunsetz” og sangene fra albummet ‘Cigarettes After Sex’ blev efterfølgende spillet i en-til-en versioner tro mod albummet. Mere var egentlig heller ikke nødvendigt. Publikum svajede fra side til side og nød den stille eftermiddag med tiltrængt pause, fra den hårde rock Rival Sons havde leveret forinden.

Cigarettes After Sex leverede deres sange om kærlighed i alle dets afskygninger og var selv helt påvirket af deres melankolske univers. Der blev sunget om ung kærlighed, utroskab, hed sex, alkohol og hjertesorger og de fremmødte lyttede opmærksomt.

Alt i alt en behagelig eftermiddag inden festlighederne senere med N.E.R.D. på grøn scene.