Anmeldelse: Dara O´Brian “Crowd Tickler”

søndag d. 8. maj 2016 kl. 07:39 af: M.M.

Dara O´Brian er en irsk komiker som har stor succes i Storbritannien, blandt andet med showet ”Mock The Week”.

Denne lørdag den 7. maj var jeg taget en tur til Oslo for at opleve Dara live, med hans seneste one man-show ”Crowd Tickler”.

Lige fra det øjeblik Dara kommer ind på scenen løfters stemningen sig i det udsolgte Folketeateret i Oslo centrum. Det er tydeligt at folk er klar over hvem Dara er, og de har glædet sig til at se ham.

Dara kommer ind i salen og begynder med det samme på sin speedsnakkende komik. Han får med det samme stemningen i salen løftet op med en masse grin, og det tegner til at blive en god aften. Flere gange i løbet af showet sidder jeg selv nærmest med tårer i øjnene af grin. Daras materiale er så gennemskrevet, så klogt og så absolut genialt leveret at man ikke kan andet and at begynde at grine under showet. Man sidder mange gange og tænker på hvor mærkelige tanker der egentlig strømmer igennem hovedet på denne kloge mand.

Hvis vi skal sammenligne Dara med en dansk komiker må det blive Andres Matthesen. Ligesom Anders kører sin rants, så gør Dara det også. Dara gør det dog med en fart der ville få selv Anders til at sige ”Ro på kammerat. Træk lige vejret”. Det er en oplevelse i sig selv at høre Dara levere sit materiale.

I løbet af showet bliver der dog også plads til at flere gange at snakke med publikum. Her bliver det blandt andet til en snak med en mand på første række som arbejder med at lave rullevogne. Hvad vi forstod på manden var det både den slags i lufthavne og butikker. Netop dette faktum skulle blive en vigtig brik i afslutningen på showet. Det vender vi tilbage til senere.

Først skal vi nemlig snakke lidt mere om den måde han improviserede med publikum på. For ikke nok med at Dara levere sit indøvede materiale i en nærmest superspeedsnakkende måde, så man næsten ikke kan følge med. Det samme gør han gudhjælpemig også med sin improvisation. Den mand er virkelig hurtigt, og kan få noget sjovt ud af næsten lige meget hvad folk havde svaret på hans spørgsmål.
Den improviserende del af showet hjalp på at løftet humøret til et endnu højere niveau, der er bare noget med improvisation som kan få publikum helt op at ringe. Og i aften var en af de aftener.

Nu tilbage til ham rullevognsfyren. I afslutningen af showet, hvor Dara har fortalt sine jokes går han ud bag bagtæppet og venter. Salen klapper taktfast og venter på at han kommer ud igen. For det ved vi alle jo godt at han gør. Den måde han kom tilbage på var dog ikke en måde vi havde regnet med. Den skøre irlænder har simpelthen været ude bagved og finde en rullevogn som han kommer rullende tilbage på scenen med, vinkende som en eller anden konge. Det affødte straks et af aftenens højeste bifald og grin, samtidig med at rullevognsfyren rejser sig op og starter en stående ovation til Dara.

Dara ruller væk fra scenen, og publikum bliver ved med at klappe. Nogle folk begynder at tager deres overtøj på, folk er lidt usikre på om showet er slut. Dara kommer dog tilbage på scenen. Han er ikke færdig. Han kommer ud på scenen og begynder at snakke, og fortæller også det det da må være akavet for os bare at stå sådan der. Derefter fortæller han lige nogle hurtige jokes og takker så af for i aften. Folk står stadig op og klapper af ham, og folk begynder så småt at forlade deres pladser. Men lige i det vi gør det kommer Dara tilbage på scenen. Det affører højlydte grin og klapsalver til Dara. Derefter er showet dog slut og vi forlader Folketeateret.

Samlet set

Sjældent har jeg set en komiker der var så hurtigsnakkende. Det hele bliver dog leveret gennemført, og jokesene er virkelig godt skrevet, og ikke mindst leveret. Blandingen mellem de velskrevet jokes og den improviserende del med publikum gjorde det til en dejlig oplevelse. Man går fra showet med en tanke om at ingen andre vil opleve lige præcis dette show. Afslutningen hvor Dara driver gæk med os alle er prikken over i´et på en fantastisk aften, i fantastisk godt selskab. Det er muligvis det sjoveste one man-show jeg nogensinde har set. Showet får fuldt fortjente 6 ud af 6 stjerner.