Anmeldelse: Disney show for voksne

M.L.I.

søndag d. 3. juni 2018 kl. 08:29 af: M.L.I.

Luftens Helte spillede fredag aften på Voxhall for et udsolgt publikum. Big bandet består af 18 medlemmer, som har sine rødder fra musikvidenskab på Aarhus Universitet. Som bandnavnet antyder, er Luftens Helte et coverband der udelukkende spiller Disney sange.

Lige fra start til slut kunne man høre, at Luftens Helte elskede Disney musik. Heldigvis er Luftens Helte ikke et lille garageband, der bare spiller Disney sange for sjov. Det kan høres og ses at bandet har rødder fra musikvidenskab. De fleste af bandmedlemmerne spillede i løbet af koncerten på flere forskellige instrumenter, og det blev ikke dårligere af den grund, tværtimod. Deres rotationssystem blandt forsangerne og instrumenterne, gjorde at der hele tiden var afveksling mellem numrenes dynamik. Det var især de tre forsangeres forskellige stemmer, der kunne udfylde de forskellige Disneys sanges kvaliteter. Vi blev præsenteret for den søde pige, der kunne ramme de høje toner, den likeable good guy og den ”onde” sanger. Sammen og hver for sig præsterede de utroligt godt. Hver enkelt var god til at komme ud over scenekanten, og få publikum inddraget i deres Disney shows time. Udover deres sceneperformans sang de også godt og var gode til at leve sig ind i rollerne på de skuespillere de nu var. Det var alt fra den onde Scar, til de muntre Aristocats og videre ind i junglen til Tarzan og Mogli.

Bandet bag forsangerne skal ikke glemmes, da de var mindst ligeså gode som deres frontfigurer. De spillede med høj kvalitet og man kunne høre at det var et band, der var velspillet som en helhed. Samtidig med de spillede, havde de også tid til at grine, danse og vise publikum nogle små indøvede moves. Det gjorde stemningen på Voxhall til noget helt specielt som gik op i en højere enhed. Det skyldtes nok også at publikum var de største tilhængere af Disney jeg længe har set, og derfor var publikums begejstring ikke til at se bort fra. Sammen med Luftens Helte havde de en kæmpe fest og selvom koncerten varede i 3 timer, med en kort pause, er jeg sikker på, at de kunne have fortsat natten ud.

Selvom bandet var velspillet og hver især rigtig dygtige på deres instrument, begyndte det i andet sæt at blive en lille smule langtrukken. Det skyldtes hovedsageligt de mange soloer, der fyldte hver eneste sang. Det var ikke blot en solo pr. sang, men oftest tre soloer pr. sang. Det gjorde at sangene blev lidt for lange, og til tider kunne man ønske at de kortede sangene lidt ned. Soloer i den klasse de leverede, var sindssygt fedt, men det er lidt ligesom at få for meget slik, man bliver træt af det i længden. Det var dog befriende at høre en koncert, hvor musikerne havde frihed til at udfylde sit potentiale, men det kunne de sagtens have opnået på mindre sange.

Alt i alt spillede Luftens Helte sig op til værdigheden som Disney coverband uden at vanære de højt elskede klassikere. Bandets repertoire bød på alt godt lige fra Den lille havfrue til en af Disneys nyeste succeser Frost. Den store sætliste gjorde, at alle fik genoplevet deres yndlings Disney klassiker og det kostede både grin, sved og tårer blandt publikum. Det var en kanon god aften, og hvis man har en lille smule forkærlighed for Disney sange, skal man ikke tøve med at tage ind og høre Luftens Helte.