Anmeldelse: Frederik Damkaer releasekoncert

Lørdag aften fejrede Frederik Damkaer sit første album med en god og solid koncert på Voxhall.

Damkaer havde inviteret familie, venner og bekendte til at fejre det nye album. Derfor var stemningen høj, og publikum var vilde med hvad de så og hørte. Og det var ikke så underligt. Damkaer gør det utroligt godt på en scene og man kan mærke som tilskuer, hvordan han nyder at være der og spille for os. Det giver en god koncertoplevelse når kunstneren er tryg og selvsikker på en scene.

Han var ikke bleg for at sende kærlige ord ud til de nærmeste med et smil på læben. Der blev også slynget frække bemærkning ud til publikum, men Damkaer charmerede os alle. Imellem sangene fik vi en kort præsentation af næste sang med en lille anekdote til. Det virkede rigtig fint, da det skabte en rød tråd gennem hele Damkaers koncert, samtidig med det holdte publikum interesserede og spændte. Derudover var det også med til at lukke os ind i Damkaers liv og univers.

Det var både sjovt, energisk, men også følelsesladet. Specielt under ét nummer åbnede Damkaer sig virkelig op, og det kunne høres at Damkaer selv var meget følelsesladet omkring denne sang. Sangen var en hyldest og et minde om Damkaers afdøde morfar, og flere af publikum måtte fælde en lille tåre. Det var klart en af koncertens højdepunkter, da stemningen var intens og fyldte rummet med følelser.

Damkaer med bandet i ryggen spillede godt sammen og der var god udveksling af musikere. Damkaer og bandet spillede pop-folk, men der var også blues og jazz inspiration at høre. Det gjorde koncerten afvekslende, hvor vi af til fik fuld gas, dans og ballade og andre gange tog det ned i tempo. Både alene og sammen med bandet fungerede Damkaer god som sanger.

Damkaers stemme er en anelse hæs, men det giver ham en rå lyd og han er god til at spænde over et stort spekter. I samspil med koret gik deres stemmer op i en højere enhed.

Damkaer havde valgt et godt sæt til denne aften, der gjorde koncerten velbalanceret og ikke mindst dynamisk. Til sidst måtte han dog freestyle, da publikum blev ved med at ønske ekstra numre! Rutineret nok kunne Damkaer og bandet godt spille nogle ekstra numre til fryd for publikummet.

Min første koncertoplevelse med Damkaer har bestemt ikke været den sidste. Han leverede på topniveau og det bliver spændende at følge ham i fremtiden. Han er en rigtig historiefortæller og det er dejlig ukompliceret og nemt at lytte til.