Anmeldelse: Gintberg med nyt velfriseret show

A.M.S.M

fredag d. 26. januar 2018 kl. 19:46 af: A.M.S.M

Inden showet startede, er der en let opvarmning på storskærmene  i en samfunds nær tekst kommunikation, der har en fin og gennemarbejdet substans af en nutidig emoji verbal tråd, med en letsindig undertone af at man skal slukke telefonen. En figur pustes op på scenen af Gintbergs ansigt som moder jord, der som en gagball er omfavnet af en mund. Nu er showet klar til at begynde.

Fra han træder ind på scenen til han takker af, er smilebåndet i træning. Han formår at få publikum til at finde jordforbindelsen, og kommer godt omkring diverse fordomme i en lettere upassende jargon, der fungere godt. Med en stor portion selvironi tager han fat i emner, som danskhed, generations kultur og verdens fremtid. Han levere et dejligt og tiltrængt pusterum i en hverdag, hvor vi har taget megafonen ind på de sociale medier, og ved et hurtigt galle opstød kan få afløb for de hektiske små sindede hverdagskampe.

Showet var til tider lidt rodet, hvor Gintberg famlede lidt efter tråden. Den erfarne komiker fik dog hurtigt fat i kammen, og friseret sine små krøller ud, så publikum igen var med. Der var en positiv nærværende dialog med publikum, hvor han på fornemmeste vis fanger de forskellige generationer, der var repræsenteret i salen. Med små svinere fik han folk til krympe sig lidt ned i stolene, uden at det dog blev ubehageligt. Der blev hurtigt løsnet op for stemningen med kommentaren “det er bare for sjov”. En sætning der burde være implicit i et stand-up show.

Hvis du trænger til noget der får dig ud af den snigende vinter depression, og få trænet lattermusklerne er det en klar anbefaling at fange ham på sin turné. Et show der har en joke til alle, og giver os en påmindelse om at vi må tage børsten i den anden hånd.