Anmeldelse: Marcus & Martinus | Jyske Bank Boxen

søndag d. 3. september 2017 kl. 07:22 af: M.M.

Fredag var det præcis 5 år siden at Marcus & Martinus vandt det norske børne MGP. Siden dengang er det kun gået en vej, og det er frem. De spiller for fulde huse flere steder i Europa, de har udgivet en dokumentarfilm, en bog, lavet et tv-program og en tv-serie. Lørdag aften var de så et smut forbi Herning for at give koncert i Jyske Bank Boxen, hvor 13.000 forventningsfulde unge mennesker og deres forældre var klar.

Det er anden gang at drengene er et smut i Jyske Bank Boxen. Første gang var under børne MGP tilbage i marts, hvor de optrådte som gæstestjerner.

Da klokken passere 20.00 slukkedes lyset i salen, og efter en introduktion på skærmene skyder de to drenge op af scenen med et brag der får flere folk til at hoppe et par cm op i luften. Det er en start med både ild og røg.

Generelt er der ikke sparet på effekterne ved showet. Vi bliver forkælet med røgkanoner, konfetti og masser af ild. Hver gang en af effekterne bliver affyret giver det et ekstra lille boost i publikum.

Høj energi

Drengene udviste et ekstremt højt energiniveau igennem koncerten på 1 time og 15 minutter. De stod nærmest kun stille når de sang de mere stille sange de har lavet. Udover det hoppede og dansede de rundt på hele scenen, samtidig med at de hele tiden havde overskud til at henvende sig til publikum med smil og vink  og andre hjerteknusende gestusser.

Koncerten var egentlig en siddende koncert, men de stole folk var blevet placeret på blev ikke brugt til at sidde på da koncerten var gået i gang. De blev nærmest kun brugt som bord på mad og drikke.

Der blev hoppet, sunget med, lavet hjerter og andre velkendte kærligheds gestluerende håndtegn og symboler fra publikum, samtidig med at de skreg og hoppede. Flere forældre blev endda spottet i at stå og vrikke lidt med hovedet under sangene, og man forstår dem godt. Der blev nemlig skabt en rigtig stor fest i Boxen som nærmest var umulig at stå stille til, og i hvert fald umulig ikke at blive gjort i godt humør til.

De fleste af sangene fra Marcus & Martinus er nogle upbeat dansevenlige sange, og det gør også at der helt naturligt vil være knald på nærmest uafbrudt fra start til slut.

Fra scenen bad drengene flere gange publikum om at alle skulle hoppe, og det skal jeg satme sørge for der blev. Der blev hoppet så meget at gulvet i Boxen gyngede, og man lige tjekkede en ekstra gang om alle “stilladserne” hvor folk sad nu også kunne holde til det. Det kunne de heldigvis.

De to drenge har et rigtig godt tag i aftenens publikum, som virker parate til at hoppe udover en klippe hvis deres idoler bad dem om det. Det virker drengene nu for søde til at bede dem om.

Højdepunktet og “lavpunktet” for mange fans var da de skulle spille deres forholdsvis nye sang First Kiss. Her skulle de nemlig have en pige på scenen. Det var højdepunktet for den pige der blev valgt, Astrid på 13, mens det nok var lidt øv, nedtur og “lavpunkt” for dem der ikke blev valgt.

På scenen kælede drengene rigtig meget for Astrid. De krammede og vuggede med hende flere gange, lagde deres hoveder helt ind til hendes kind samtidig med at de fik hende til at synge med på sangen. Da sangen var slut fik hun taget et selfie med publikum i baggrunden. Marcus sagde at det blot var anden gang nogen havde fået et billede med dem på scenen. Ja, lidt heldig har man da lov at være.

Jeg kan godt være lidt usikker på om Astrid stadig lever. Jeg tror muligvis at hele oplevelsen var lige voldsom nok for hende. Om ikke andet fik hun i aften en stor oplevelse hun ikke glemmer lige forløbelig.

Gennemtænkt koncert

Efterhånden synes jeg at det er en lidt for sjælden ting at man oplever artister der virkelig gør noget ud af deres koncert. Her tænker jeg ikke mindst på leveringen af sangene, og opsætningen omkring det. Her skuffede Marcus & Martinus bestemt ikke. Flere af deres velkendte sange havde fået en musikalsk makeover, der lige tog sangene op på et andet niveau. Her kan blandt andet nævnes deres vindersang fra det norske børne MGP To Dråper Vann der er blevet ændret fra en forholdsvis rolig elektronisk sang uden alt form meget bang bang til en sang med et slagkraftigt trommebeat og en hornsektion der virkelig blæste røven ud af bukserne på sangen.

En anden sang der har en lidt anden karakter live end på Spotify er en af deres nyere sange, Like It Like It, som de havde givet en vild introduktion med trommer og hornblæsere, for derefter at spille sangen i en version der lidt har en vibe af rock, og i hvert fald er markant anderledes end studieversionen.

Denne “makeover” klædte sangene rigtig godt, og fik sangene til at fremstå rigtig godt i Boxen (hvor lyden var ganske god). Det er godt tænkt at få indkorporeret bandet i sangene så meget at de kommer til at stå meget tydeligt frem og blive et bærende element for showet.

Det viser også at de her drenge, og teamet omkring dem, er meget beviste om at give publikum en ekstra god oplevelse når man er til koncert med Marcus & Martinus. Det sætter jeg pris på at de gør. Det bliver nemlig en form for unik oplevelse når du ser de her ting du ikke vil se hvis du ikke var dukket op til koncerten.

Selve setlisten virker der også til at være tænkt godt over. Der er lavet et godt miks mellem de energifyldte sange og de mere afdæmpede sange. Der kommer en mere stille sang ca. efter en  -4 energifyldte sange. Et valg der giver et godt flow i koncerten, og som sørger for at der ikke bliver for lang tid hvor publikum kan få lov at slappe lidt af, og komme ned i gear.

Stemme i overgang

Det er hurtigt tydeligt for enhver af drengenes stemmer har udviklet sig en del siden de indspillede de fleste af deres sange. Deres stemmer er gået fra en uskyldig børnesangstemme til en mere moden dyb og lidt hæs stemme. Det synes jeg egentlig er en gevinst for sangene som lyder bedre med deres nuværende stemmer, og nok også giver et potentiale for at nå et lidt ældre publikum.

Man kan godt mærke at drengene endnu ikke mestre deres overgangstemme fuldt endnu, men de har alligevel flere steder, specielt i deres nyere sange, fået plads til at de kan vise hvad deres stemmer kan.

Det får de specielt vist under sange som First Kiss, Heartbeat og introen på Plystre På Deg hvor de næsten helt acapella viser at deres stemmer godt kan bære at stå alene i perioder. Publikum var i hvert fald rigtig glade for at høre deres “nøgne” stemmer.

Samlet set

Marcus & Martinus er blot 15 år gamle, men har allerede opnået mere end de fleste mennesker opnår gennem et helt liv. De har stor succes i øjeblikket, og man forstår godt hvorfor. De er søde, charmerende, gode ved deres fans og virker til oprigtigt at nyde det de gør. De leverer varen med glæde, så at sige.

Alene de ansigter man så på vej ud af Boxen viser hvilken indflydelse Marcus & Martinus har på deres fans. Nogle fans sang deres sange for fulde lungers kraft på vej ud af salen, mens andre var grædefærdige over enten at koncerten var slut, eller de endelig havde set deres idoler live. Det vækker minder om dengang i 90′ erne hvor samme scenearier udspillede sig til boyband koncerter.

Hele koncerten og alle sangene er spillet live, og med alle sangene mener jeg alt under hele koncerten. Jeg hørte ikke playback på hverken sangstemme, backingvokaler eller instrumenter på et eneste tidspunkt gennem koncerten. Det er rigtig god stil at de vælger at alt skal spilles live. Dermed skal der også lyde en ros til det medbragt band som spiller formidabelt og løfter flere af sangene til et niveau over studieversionen.

Helt overordnet set var det en formidabel koncert der er skruet sammen så både unge og voksne har haft en god aften hvor man med garanti er gået derfra med et smil på læben. Det eneste jeg savnede var at deres mikrofoner var skruet lidt højere op i nogle af numrene. Der var øjeblikke hvor deres mikrofoner var for lave i forhold til bandets lyd. Udover det var det en rigtig god koncert. De drenge, og deres team, forstår hvordan man laver en koncert der er god valuta for pengene.

Jeg under Marcus & Martinus al den succes de har, og jeg ser med glæde en koncert med dem igen.

IMG_1670_2 IMG_1600_2 IMG_1556_1 IMG_1547_1 IMG_1497_1 IMG_1486_2 IMG_1466_2 IMG_1414_1 IMG_1395_1 IMG_1365_1 IMG_1364_2 IMG_1724_1 IMG_1711_2 IMG_1671_2