Anmeldelse: Michael McIntyre “The Big World Tour”

lørdag d. 6. maj 2017 kl. 08:17 af: M.M.

Den 5. maj optrådte Michael McIntyre for første gang nogensinde i Sverige, nærmere bestemt Stockholm. Showet er en del af hans verdensturne ”The Big World Tour” som spiller fra 2017 og helt frem til 2019. Showet i Stockholm var blot det fjerde show på turnéen.

Michael McIntyre træder ind i salen, iført svensk vikinghjelm og et blafrende svensk flag, til stor jubel for publikum i salen. Michael starter med en introduktion, hvor han blandt andet snakker om svenske ting, og begynder at snakke med nogle blandt publikum om svenske ord og ting at opleve i Stockholm. Hele introduktionen virker let og improviseret. Han får hurtigt opbygget en hyggelig og afslappet stemning blandt de næsten 2000 publikummer. Det føles næsten som om at man sidder med en god ven der fortæller sjove anekdoter.

I modsætning til hans foregående show ”Happy & Glorius” virker dette show mere løssluppet og improviserende.  Det kommer blandt andet til udtryk da han fortæller lokale anekdoter som blandt andet at det hotel han boede på var der samme dag besøg af Depeche Mode som skulle optræde for en noget større forsamling en Michael selv. Der var sat hegn op ude foran hotellet, og der var masser af mennesker ved afspærringerne, og Michael havde naiv som han var, som han selv beskrev det, troet at det var fans der ventede på ham. Eller når han pludselig begynder at snakke om de sikkerhedsvagter, sidder ved siden af scenen, for at holde ro på gemytterne. Michael troede i første omgang at en af sikkerhedsvagterne have fået sin egen spotlampe, men han fandt dog hurtigt af at det bare var lyset der var rettet mod ham der også oplyste sikkerhedsvagten. Derefter fulgte der et sjovt segment hvor man sammenlignede sikkerhedsvagten med kendte Hollywood skuespillere, samtidig med at han fik ham til at bære den vikinghjelm han havde på da han indtog scenen.

Det og flere andre scenarier under aftenens show gjorde at man fik en følelse af at det show vi så den aften, det er der ikke andre der vil opleve. Det var nemlig så unikt og så tilpasset det sted han var. Det er en svær ting at gøre, specielt når man er en stor udenlandsk komiker. Så det skal han have stor ros for. Man fornemmer virkelig også at det virker til at han selv nyder at stå på scenen og underholde os, og det gør automatisk også stemning god at man kan se at komikeren også nyder det.

En ting jeg lå mærke til under showet var at der også var rigtig meget nyt materiale med. Selvom det kun er lidt over et år siden at han sidste turnerede med et show var der næsten intet gammelt materiale med. Det var kun meget få elementer i showet som jeg havde hørt før. Vi taler om små bidder af historier han har nævnt i TV shows i Storbritannien, og så en lille smule materiale fra hans seneste show, men det virkede også mere som noget han havde lyst til at fortælle, end noget han havde planlagt at fortælle.

Selvom Michael improviserede mere end jeg nogensinde har set ham gøre før, så var der stadig plads til de gode hjemmeskrevet genkendelseshumor jokes, som Michael er blevet verdenskendt for. Der blev stadig plads til jokes om hans familieliv, om at han selv synes at han er blevet for tyk og om hvordan det er at have børn, både på den gode og dårlige måde.

Flere gange i løbet af aftenen kunne man høre folk omkring i salen nærmest bukke under af grineflip. Så selvom Michael improviserede mistede showet aldrig sin charme, man kedede sig aldrig og Michael viste at han stadig er en knalddygtig komiker der er en mester inden for genkendelseshumor.

Samlet set

Michael McIntyre viste at selvom han er en garvet komiker der normalt optræder for op mod 20.000 mennesker på en gang i sit hjemland, så er han så garvet at han uden problem kan få en nærmest hysterisk sjov aften op at stå for ”blot” et par tusinde mennesker. Michael viser en enorm energi, glæde og begejstering ved at stå på scenen som er dejlig og opleve, og gør at man som publikum også føler at han faktisk har lyst til at underholde os.

I modsætningen til tidligere shows viser Michael at han ikke kun er god til at skrive jokes hjemmefra, men at han så sandelig også kan finde ud af at gribe momentet og improvisere på scenen. Et element som gav en helt ny og overraskende element til showet, da Michael ikke er kendt som en improvisationskomiker. Der var nyt materiale, man går fra showet og tænker at lige netop dette show vil ingen andre opleve og Michael leverede noget af det bedste jeg nogensinde har set, og showet får fuldt fortjente 6 ud af 6 stjerner.