Anmeldelse af Ricky Gervais: Han er bedst når det ikke kun handler om provokation

lørdag d. 30. september 2017 kl. 12:51 af: M.M.

Fredag aften var den verdenskendte komiker Ricky Gervias for første gang i Danmark for at optræde sit sit nyeste stand-up show “Humanity”. Det er 7 år siden at han sidst lavede et stand-up show.

Komikeren optrådte som den første komiker med et show i Royal Arena, og det skete for fulde huse. 13.000 billetter sat til salg, og 13.000 billetter solgt. Det er det største danske stand-up show på dansk grund nogensinde. Det er imponerende. Det bliver dog overgået næste år når Anders Matthesen spiller for 14.000 personer pr. show i Royal Arena og Jyske Bank Boxen.

Hvis man ser et Ricky Gervais show skal man ikke være en person der nemt bliver provokeret, for så vil man overhovedet ikke kunne lide et show som hans. Bedømt på reaktionerne under showet var aftenens publikum bestemt ikke et der blev provokeret nemt.

Igennem de seneste 16 år har den britiske komiker slået sit navn fast, som en af verdens mest kendte komikere med serier som “The Office”, “Extras” og “Derek”. Derudover har han tit provokeret folk med sin meget direkte komik.

Da han indtager scenen er det til store klapsalver fra publikum, og efter et stykke tid med klapsalver beder han, med et stort smil, folk om at holde kæft, for derefter at fortælle at han alene på baggrund af den velkomst vil gøre en indsats i aften. Han får hurtigt etableret en forholdsvis løssluppen stemning, og han får hurtigt etableret at denne aften kommer til at blive med grove jokes og en ordentlig portion arrogance og selvironi.

Det kommer blandt andet til udtryk da han kort inde i showet proklamere at han godt ved at vi allerede har fået nok for pengene ved at han bare er der, og bagefter sammenligner sig selv med gud og Jesus. Derudover får han flere gange i showet nævnt hvor rig han er.

Ricky Gervais er rigtig god på en scene. Han har en naturlighed på scenen der hurtigt smitter af mod publikum så man hurtigt føler sig tilpas i hans selskab, og gør at man lader sig rive med af hans tankegang. Derudover er det også et plus at han er god til at levere sine jokes.

Personligt var jeg dog ikke helt oppe og ringe over aftenens show. Det var til tider sjovt, og han kom hele tiden med provokerende jokes der skulle prøve at skubbe grænser, men det var også mest det. Det blev for meget med kun hele tiden at sige jokes der fik et grin fordi han sammensætter elementer der har potentialet til at provokere folk. Der manglede en rød tråd og jokes med mere dybde, og som ikke kun var til for at få et “billigt” grin fordi det er en grotesk situation han opremser.

Eksempelvis lavede han igennem showet en del jokes på Caitlyn Jenner, blandt andet genfortalte han denne joke fra hans Golden Globe værtstjans sidste år: “Jeg har forandret mig, men ikke så meget som Bruce Jenner. Nu Caitlyn Jenner. Hvilket år hun har haft. Hun blev rollemodel for transpersoner verden over ved at udvise stort mod i at nedbryde fordomme. Hun gjorde ikke så meget for kvindekørsel, men du kan ikke få det hele. Kan du?” En joke der henviser til en trafkulykke Caitlyn Jenner var involveret i, hvor en ældre dame døde.

Ricky Gervais er ikke en komiker der laver jokes med fokus på punchline, han laver jokes der bliver grinet mere af på grund af det sprog og de sammenhænge han vælger at bruge i hans jokes, ikke så meget fordi de er geniale skrevet. Det er også tit rigtig sjovt, men når det igennem halvanden time er nogenlunde samme formular der bliver brugt føles det lidt ensformigt, hvilket er ærgerligt.

Der manglede simpelthen en rød tråd i showet og nogle jokes der kunne mere end bare provokere. Der manglede velskrevede jokes som spiller på andet end sprog og sammenhængen han laver joken i. De steder hvor aftenens show fungerede bedst var når han fortalte om noget han havde på hjertet, som blandt andet dyr og de gange han laver grin med sig selv. Ricky Gervais er en mand der mener meget, og har mange holdninger og tanker. Det ville klæde ham hvis han brugte dem mere i hans show, så de føles mere nærværende.

Det hele blev dog bare en lidt mikset cocktail af jokes der føltes meget ens efter forholdsvis kort tid. Det var ærgerligt, for han er god på en scene, og han kan være rigtig sjovt. I aften blev det dog bare aldrig rigtig vanvittigt sjovt.