Anmeldelse: Saw 8: Jigsaw er biograflærredet værdigt

C.L.M

lørdag d. 11. november 2017 kl. 20:37 af: C.L.M

Alle troede at Saw 7:the final chapter, var det sidste vi så til den lille velkendte dukke med røde cirkler på kinderne og creepy latter, men nu er ottende film i rækken af Saw landet i biograferne. Det er en blanding af psykologisk gyser og thriller, der byder på blod, åbne kranier og mordefterforskninger, hvor man heldigvis samtidigt er skånet for jumpscares og overnaturlige gyser figurere.

Hvis man har fulgt med i filmserien Saw, ved man udmærket godt at hovedkarakteren Jigsaw er gået bort i en af de første film, men John Kramer, også kendt som Jigsaw, har endnu engang formået at sætte et spil i gang, eller har han?

Jeg synes personligt at Saw filmene er geniale, hele konceptet med, at det er et stort puslespil, hvor brikker falder på plads, hvilket også appellere til titlen: Saw. Hver en film i rækken er en del af det samlede spil og en del af hele det store puslespill, så hvis hvis man bare har misset en enkelt af filmene eller ikke har set dem kronologisk, får man ikke den fulde oplevelse af filmen og kan hurtigt føle, at det bare er en omgang splatter. Det vil være som at samle et puslespil uden alle brikker, hvilket ikke vil give mening.

Saw 8, lever op til dens forventninger med en masse spænding, uforudsigelighed og realisme. De fortæller historien godt, og bruger deres fantastiske og velkendte evne til at lege med tidslinjen og publikum får endnu engang deres “aha” følelse mod slutningen.

Filmen er tæt på at få seks stjerner, men det trækker en smule ned, da en af hovedkarakterens historier ikke er koblet lige så godt sammen med de forrige film, som de andre vi har mødt i de tidligere film fra serien har gjort. For eksempel Doktor Gordon, der er ofret og en af hovedrollerne i den første Saw film, som også kommer tilbage på skærmen i den syvende, eller Amanda som vi også får lov til at opleve igennem flere af filmene og følge hendes udvikling.

Filmen er hele oplevelsen værd og, hvis man har set de syv forrige film er den lige dét ekstra, som får den til at gå op i en højere enhed. Det er en professionel produktion, med flotte billeder, troværdige special effects og originalitet, som er biograflærredet værdigt.