Anmeldelse: S!vas // Ukendt Kunstner | Grøn 2017

Sivas og Ukendt Kunstner gav en koncert på Grøn som jeg har det lidt blandet med. Ja, det er da godt nok en mærkelig sætning at starte en anmeldelse med, men sådan må det være. Lad mig forklare.

Sivas starter med at komme på scenen sammen med hans DJ og producer Reza. De to får lige fra starten det ellevilde publikum helt op at ringe. Publikum hopper op og ned, synger med og kaster håndtegn af svingende kvalitet. På scenen virker Sivas da også til at nyde hvor meget gas publikum giver den. Efter 5 sange tropper Ukendt Kunstner op på scenen, dog synger Sivas med på sangen “Lige Nu” inden han forsvinder. Ukendt Kunstner fortsætter med at tænde et ellevild publikum endnu mere op, med deres velkendte sange. Så langt så godt.

Det jeg mener er det største problem ved denne koncert er den energi og entusiasme der er lagt for dagen. Den finder jeg meget svær at finde. Alle andre artister på de to store scener til Grøn har lavet et flot sceneshow der giver øjet noget at kigge på. De har været kreative, og lavet noget fedt. Sivas og Ukendt Kunstner har en DJ pult og et sølle bagtæppe med deres ansigter. Det vidner altså ikke om nogle der har brugt særlig meget tid på at udtænke et fedt show til en så stor turné som Grøn er. Der er altså over 150.000 mennesker der kommer forbi, og du kan potentielt skaffe dig nye fans hvis du imponerer.

Scenografien er ikke det eneste der skuffer mig. Det gør deres optræden egentlig også. Det virker slapt og halvhjertet, og det synes jeg er så vildt ærgerligt. Vi skal tænke på at disse to artister er nogle af de mest nyskabende og kreative hjerner inden for hiphoppen i Danmark. Sivas leverede egentlig en helt okay indsats, om end det blev lidt for kedeligt og ensformigt, hvis man ikke var sammen med en stor vennegruppe man kunne gå amok med.

Det jeg synes er det mest ærgerlige er Ukendt Kunstner, som er på deres afskedsturné. Jeg er personligt i tvivl om hvorvidt det var en god ide for dem at tage på den. For mig virker de virkelig udkørte, udbrændte og trætte. De virker ikke som to gutter der skulle have været med på Danmarks største koncertturné.

Jeg går udfra at grunden til at de tager på afskedsturné er at ville vise respekt til deres loyale fans, og give dem en chance for at se dem live inden det er helt slut med Ukendt Kunstner. Det er virkelig også en sympatisk tanke, fra to virkelig sympatiske og talentfulde gutter. Jeg er bare ikke sikker på at det var det rigtige valgt at træffe. Under denne koncert i Aarhus virkede det mest af alt som et halvhjertet forsøg på at levere en koncert, og det blev aldrig helt fedt at se på selvom de har gode sange.

Det er jo selvfølgelig bare min personlige holdning, og jeg er helt sikker på at der er flere tusinde mennesker der er helt uenige med klaphatten her, og ikke tror jeg har set samme koncert som dem. Trofaste fans af de to artister virkede nemlig til at nyde koncerten med deres idoler i fulde drag, og det er rigtigt vigtigt.

Jeg ville virkelig ønske jeg kunne skrive en virkelig god anmeldelse af denne koncert. Det fortjener de alle sammen, i forhold til den måde de har fornyet dansk hiphop på. Desværre blev det en omgang lunken lørdags hiphop.