Anmeldelse: The Minds of 99 | Grøn 2017

Selvsikkert træder de seks barndomsvenner der udgør The Minds of 99 ind på P3-scenen. Det er første gang at The Minds of 99 er med rundt på Grøn karavanen, og i år er de det eneste rockband der er med. De laver velskrevede, velspillede og velsunget sange, og live er de fantastiske at se.

The Minds of 99 er et band som har nydt godt af både publikums og anmeldernes begejstring i de få år de har eksisteret, specielt deres liveshows har været rost til skyerne. Og man forstår det godt. Under deres 40 minutter koncert på dette års Grøn leverede de en formidabel koncert.

En ting er at bandet har skrevet en masse sange der er genialt gode. En anden ting er hvordan man leverer de sange på en stor livescene. Bandet har nemlig sange i forskellige tempoer, og det kunne meget hurtigt gå hen og bliver en lidt mærkelig omgang, hvis man ikke formår at lave en setliste der tager højde for deres sange. Når The Minds of 99 går på skal man dog ikke frygte en koncert der er rodet eller malplaceret, det er strømlinet uden at være mekanisk. De formår at lave et show der er interessant at se og høre på hele vejen igennem.

Forsangeren Niels Brandt levere altid en god performance på en scene. Der er så meget energi og engagement for manden, som virkelig giver den alt hvad han har under hver koncert. Det er en fornøjelse, og det er også noget publikum sætter pris på.

Publikum denne lørdag aften var også meget entusiastiske, og gav et løft til den i forvejen gode stemning der allerede var. Det kan godt være at publikum ikke er 100% udslagsgivende for hvordan en koncert opleves, men hvis publikum giver den gas vil det automatisk altid føles som en lidt bedre koncert.

Udover at Niels Brandt har helt styr på sin stemme, så er det også værd at rose det fremragende band på scenen. De er top professionelle og spiller drønhamrende godt. Der er ingen slinger i valsen, og de får det til se legende let ud. Der er tid til både at leverede et fremragende musikalsk indspark, samtidig med at der er overskud til komme ud over scenekanten.

At komme udover scenekanten er nemlig noget The Minds of 99 er rigtig gode til. Både rent fysisk når Nils Brandt hopper ned til publikum og synger med dem under sangen “Stjerner På Himlen”, men også oppe på scenen. Som nævnt tidligere bliver der nemlig udvist stor engagement og entusiasme på scenen. Hele scenen bliver brugt, der bliver kommunikeret med publikum og der bliver leveret musik i høj klasse.

The Minds of 99 er et fornemt eksempel på hvordan rock skal leveres live.