Anmeldelse: Tyler, The Creator var både scum fuck og flower boy – på godt og ondt

Tyler, The Creator stod lørdag aften alene på Grøn Scene med en kæmpe storskærm i baggrunden. Der var ikke nogen medlemmer fra OFWGKTA med (udover Jasper, der agerede DJ fra den ene side af scenen), men klædt i neon-grønne bukser og vest og med leopardprikket hår havde Tyler alligevel al opmærksomheden.

Han stillede sig roligt ud i centrum af scenen og rappede selvsikkert. Hans dybe stemme havde fuld kontrol over hele pitten og man kunne mærke, at han havde publikum i sin hule hånd. I det ene øjeblik jokede han til publikums store fornøjelse og i det næste kastede han sig vildt rundt på scenen til nummeret ”Deathcamp”. Han var tydeligvis i godt humør og det smittede af på hele pladsen.

Storskærmen viste billeder i samme kulørte stil som Flower Boy-albumcoveret og Tyler kom næsten også omkring alle sangene fra albummet. Da mange af sangene fra Flower Boy har lange passager med features, hvor Tyler slet ikke synger, opstod der dog tit ”pauser”. Det fungerede af og til pga. publikums fællessang, som f.eks. under ”Boredom”, men andre gange tog det bare luften ud af ballonen. Ligeledes virkede Tyler også til at have brug for mange pusterum under koncerten på grund af sine strabadser, hvilket var forståeligt nok. Her kunne man dog sagtens have forestillet sig et par gæste-acts til at holde folk varme i mellemtiden.

Selvom Tyler virkede til at være mere rolig end han tidligere har været, var der stadig massere af energi, han skulle have brændt af. Han viste os, at han stadig er en drengerøv, en scum fuck bl.a. under ”Tamale”, ”Who dat bot” og aftenens højdepunkt ”I aint Got Time”. Der var generelt en god blanding af den nye ”roligere” Tyler, der f.eks. sad stille på højtaleren og rappede og den gamle vanvittige Tyler, der skreg så højt han kunne ind i mikrofonen.

Tyler var muligvis ”Lonely as Fuck” på scenen, men hans karisma og skøre attitude, samt hans store flok af tilhængere blandt publikum sørgede for, at han alligevel stod enormt stærk på scenen.